5 Jul 2013

Menjadi Usahawan Sehebat Muhammad Bin Abdullah

                                                                                    

                                                     Pengarang: Muslim Kelana
                                                        Penerbit: PTS Milenia               
                                                        Rating Kulit Buku:4.0/5                                                                                                                      Mukasurat: 134

              
Penulis berjaya menonjolkan Nabi Muhammad S.A.W Sebagai contoh ikutan yang terbaik bagi bidang perniagaan.Peribadi baginda sebagai pedagang amat disanjung oleh pelanggan dan pesaing sehingga mendapat gelaran Al-amin.Kehebatan baginda berniaga menyebabkan ramai yang jatuh cinta termasuklah Khadijah.Penulis menyingkap tauladan dan sikap yang mampu kita contohi melalui perniagaan yang dijalankan selama dua dekad.
Nabi Muhammad s.a.w sentiasa bersikap amanah dan jujur serta bersikap komunikatif dengan bercakap terus terang (qaulan sadidan). Tahap keusahawanan amat menonjol untuk kita ikuti terutama dari segi kemahiran pembiayaan. Kredibiliti Nabi Muhammad s.a.w dalam berniaga dengan mengelak riba yang dimonopoli oleh Yahudi. Bagi umat Nabi Muhammad s.a.w kita perlu mempunyai sifat zuhud mudah-mudahan kita tidak tertarik kepada tawaran kedudukan yang tinggi serta hanyut dengan wang yangmelimpah ruah.

Pembelajaran melalui buku ini menunjukkan kepentingan beragama walaupun dalam perniagaan dengan coretan-coretan daripada Aa Gym. Penulis merungkai judul buku AaGym:A Spiritual Leader,Menjiplak seorang Manusia Teladan dan Jagalah Hati:step by step manajmen qalbu.Penulis ada juga mengkaji hasil penulisan orang Barat bagi melengkapkan kecemerlangan NabiMuhammad s.a.w sebagai ushawan yang berdikasi lagi berkebolehan.

1 comments:

Unknown mengatakan...

Assalamu alaikum wr.wb
Alhamdulillah...
Saya Ali Baba mau bertanya kalau mau beli buku ini dimana ya?
terima kasih.

Posting Komentar

Nuffnang

Amazon.com

 
Copyright © Tuan Buku | Theme by BloggerThemes & simplywp | Sponsored by BB Blogging